Siirry sisältöön

Taloyhtiön viestintä

Taloyhtiössä tapahtuu jatkuvasti asioita, jotka vaikuttavat olennaisesti asumiseen ja sen kustannuksiin. Syksyn 2013 kyselypalautteen perusteella osakkaat kaipaavat tietoa esim. tulevista remonteista, yllättävistä vahingoista, huoneiston käyttämisestä ja kustannuksista, yhtiön taloudesta ja yhtiön palvelusopimuksista. Riittävä viestintä lisää asumisviihtyisyyttä ja helpottaa asumiskulujen ennakointia.

Asunto-osakeyhtiölain lisäksi saatavana on suosituksia, jotka ohjaavat lain vähimmäistasoa parempaan toimintaan. Näitä ovat esimerkiksi Taloyhtiön hyvä hallintotapa –suositus ja Taloyhtiön viestintäsuunnitelma –opas.

Kuitenkin käytännössä 2013 syksyn kyselypalautteen perusteella yli puolet osakkaista on tyytymättömiä taloyhtiönsä tilikauden aikaiseen viestintään mm. tulevista remonteista ja uudistuksista, yllättävistä vahingoista, huoneiston käytöstä ja kuluista, isännöitsijän vaihdoksesta sekä yhtiön taloustilanteesta ja palvelusopimuksista.

Kerran vielä - entäpä asunto-osakkeenomistajat

Tämän verkkokeskustelun etusivulla johdanto-osassa kerrotaan "Keskustelun tuloksia julkaistaan syksyllä ja keskustelua jatketaan mm. kiintestöalan tapahtumissa." Mitenkä tämä pitäisi tulkita? Ei kai vain tapahdu niin, että tämän verkkokestelun päätyttyä ei osakkaiden mielipiteillä enää ole mitään merkitystä. Jos todella näin on suunniteltu, niin minulta loppuivat sanat.